İrəvanın 600 illiyini niyə keçirmədik?
"Xeberinfo.com": Əsrlərdir başımıza gələn və bundan sonra da başımıza gələcək bütün bəlaların səbəbini unutqanlığımızda, yaddaşsızlığımızda görürəm. Bu yerdə ucadan hayqırıb demək istəyirəm, axı niyə, nə üçün biz bu qədər unutqanıq? Niyə içimizdə kök atıb şaxələnən qəzəb, kin, nifrət düşmənə yox, özümüzə yönəlib? İllərdir bu sual beynimi didir, ürəyimi üzüb, rahatlığımı əlimdən alır. Müxtəlif cavablar tapıram, amma tapdığım cavabların heç biri məni qane etmir. Ona görə ki, verilən cavabdan nəticə çıxara bilmirik. Dəyirman bildiyini edir, çax-çax baş ağrıdır.
Zaman-zaman biz iranlıların, monqolların, rusların, ermənilərin hücumlarına məruz qalmışıq. Bu millətlərlə əvvəl düşmən olub, sonra isə dostlaşmışıq. Üstümüzə gələnlər gəldikləri kimi də burunları ovulub geri qayıdıblar. Amma ermənilər rədd olub getməyiblər, yapışıb qalıblar.
Bu gün nankor qonşu dediyimiz bu qaraçı və xəstə millətin heç qonşuluğumuzda belə yerləri olmayıb. Eramızın 1v-v əsrlərində torpaqlarımıza soxulublar. Sonralar yaratdıqları dövlət Sasani və Romalılar tərəfindən bölüşdürülüb. Albaniya dövlətlərinin (Azərbaycan) torpaqları özünə qayıdıb.
Tarixi hadisələri ardıcıllıqla izləsək görərik ki, başımıza gətirilən olaylar tarixdə demək olar eyni ssenari üzürə cərəyan edir. Amma çox təəssüflər olsun ki, tarixin ibrət dərslərindən heç vaxt nəticə çıxara bilməmişik. Demək biz pis şagirdik, verilən dərsi nə qavraya, nə də oxuya bilirik. Bunun da acı nəticəsi o olub ki, torpaqlarımızı itirə- itirə erməni dövlətinin yaranmasına zəmin yaratmışıq.
Çox qəribədir, dünyanın gözü qarşısında Azərbaycan torpaqlarını işğal edən, minlərlə soydaşımızı qətlə yetirən ermənilərə , böyük dövlətlər bir söz demir və ya təsir edə bilmirlər. Ermənilərin azğınlıqlarını sübuta yetirən minlərlə danılmaz faktlar var. Amma çox təəssüf olsun ki, bu faktlardan bilərəkdən istifadə edib yararlanmırıq, ya da həmin faktları özümüz təhrif edirik. Məsələn, İrəvan şəhərinə "Yeravan", Göyçə gölünə "Sevan", Ağrı dağına "Ararat" və s. və i deyirik.
Yadımdadır, Sovet dönəmində bir nəfər İravanlı azərbaycanlı yaşlı kişi söhbət əsnasında Göyçə gölünə "Sevan dənizi" dedi. Qarşımdakının bu deyimi məni təbdən çıxardı, əsəbləşdirdi. O, məni sakitləşdirmək üçün dedi: "Ay oğul, mən dəniz deyirəm, ermənilər okean deyir ki". Yaşlı kişi başa düşmədi ki, mən dəniz sözünə görə yox, tarixi adı təhrif etdiyinə görə əsəbləşmişəm.
2007.ci ildə Azərbaycanın orta əsr şəhərlərindən biri olan İrəvanın 600 illik yaşı tamam oldu. Buna tam əmin olmaq üçün tarixi faktlara müraciət edək:
Səyyah Övliya Gələbinin məlumatına görə , Əmir Teymurun Xacə xan adlı zəngin bir taciri 1407- ci ildə Zəngi çayının sahilində böyük kənd salmışdır.Təqribən yüz il sonra Səfəvi hökümdarı 1 Şah İsmayılın göstərişi ilə vəzir Rzaqulu xan həmin kəndi yeddi ilə "Rəvan" şəhər- qalaya çevirmişdir.
1655-ci ildə İrəvanda olmuş fransız səyyahı Y.Tovemiye yazmışdı ki, İrəvan qalasında ancaq müsəlmanlar yaşayır. Ondan bir neçə il sonra İrəvana gəlmiş başqa bir fransız səyyahı Y. Şorden gördüklərini belə təsvir etmişdi: "İrəvan qalası kiçik şəhərdən böyükdür. İçərisində 300 ev var. Orada ancaq təmiz qanlı Səfəvilər yaşayır".
Bu faktları qoca tarixin yazılı yaddaşından heç cür pozmaq və təhrif etmək mümkün deyil. Nə üçün biz başqa faktlar kimi bu faktdan , bu həqiqətdən yararlanmamışıq?
Mən ürək ağrısı ilə qeyd etmək istəyirəm ki, tarixi torpağımız, tarixi şəhərimiz olan İrəvanın 600 illiyini heç qəzet səhifəsində belə qeyd etmədik.Dünüya ictimayətinə işğalçı dövlətin, xəstə millətin Azərbaycan torpaqlarında məskunlaşdığını bəyan etmədik. Unutqanlığımız, yaddaşsızlığımız buna mane oldu.
Məhərrəm Şəmkirli